G0. Doelstellingen

Deze doelstellingen zijn bedoeld voor de studenten kleuteronderwijs Arteveldehogeschool.  Ze geven een beeld van wat verwacht wordt voor het examen.  Toch is het ook voor anderen een handig overzicht van termen en activiteiten rond dit onderwerp.

Je moet in staat zijn om …

  •  volgende begrippen uit te leggen in eigen woorden, te herkennen in beschreven contexten of observaties van kinderen en te illustreren met (eigen) voorbeelden:
    – hoeveelheidsbegrip, getalbegrip, conservatiebegrip van hoeveelheid
    – de vijf functies van een getal: hoeveelheid, rangorde, verhouding, bewerking, code
    – kardinatie / kardinaal aspect , ordinatie / ordinaal aspect
    – continue en discontinue hoeveelheden
    – akoestisch tellen, synchroon tellen, resultatief tellen, terugtellen, doortellen, verkort tellen
    – subitizing of subiteren
    – getalbeeld: op een lijn, dominobeeld, kwadraatbeeld
    – rijen maken volgens een patroon binnen het domein getallenkennis
    – één-één-relatie of één-één-correspondentie of paarsgewijze correspondentie
    – (ir)reversibel denken
  • linken te leggen tussen:
    – symboolbewustzijn en getallen
    – classificeren en kardinatie
    – seriëren en ordinatie
    – hoeveelheidsbegrip/getalbegrip en de soorten vormen van tellen
    – visuele discriminatie en getallen
  • uit te leggen en toepassen:
    – waarom tellen moeilijker kan worden door een andere ordening of beweging.
    – waarom het makkelijker is om gelijksoortig materiaal te tellen dan ongelijksoortig materiaal.
    – waarom we best werken met verschillende getalbeelden in de kleuterklas.
    – welke problemen voorkomen bij het (leren) schrijven van getallen.
    – hoe we in de kleuterklas getallen aanbrengen.
    – hoe we in de kleuterklas het vergelijken van hoeveelheden opbouwen.
    – hoe we kleuters via de techniek ‘één-één-relatie’ grote hoeveelheden laten vergelijken zonder te tellen.
    – waarom bij de techniek ‘één-één-relatie’ best vertrokken wordt van een vaste verzameling.
  • de ontwikkelstappen uit ZILL (van toepassing op kleuters) te begrijpen, te linken aan bovenstaande inhouden en activiteiten/observaties bij kleuters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *