T4.4.2 Criteria voor een goede prentenreeks

We bekijken criteria voor goede prentenreeksen die voor LV-PR, LV-KN en LV-DS kan gebruikt worden.

Deze drie criteria gelden voor alle prentenreeksen, ongeacht de leeftijd:

  1. Duidelijke handeling
    Op elke prent van de reeks moet een duidelijke handeling van een hoofdpersonage te zien zijn.  Soms kan je zelf bewegingsstreepjes aanbrengen zodat de handeling duidelijker wordt.
    Deze handeling is belangrijk voor het inlevingsvermogen van een kleuter (die sowieso nog erg egocentrisch kijkt) en het mogelijk uitproberen/uitvoeren van de logische opeenvolging van de prenten.
  2. Volgorde is duidelijk en ondubbelzinnig
    De prentenreeks mag slechts op 1 manier correct gezet kunnen worden.
    Bij sommige reeksen zijn meerdere, logische oplossingen mogelijk.  Hierdoor wordt een begeleide activiteit waarbij naar 1 oplossing wordt gewerkt niet evident.  (Bij LV-DS kan dit eventueel wel: zie verder onder 4.6)
  3. Hoofdpersonage(s) op alle prenten
    Op elke prent moet het hoofdpersonage van het ‘verhaaltje’ aanwezig zijn.  Met personages bedoelen we figuren (personen, dieren, …) die handelingen uitvoeren.

 

In onderstaande reeks criteria maken we het onderscheid tussen ‘eerder geschikt voor jongere kleuters’ naar ‘kan ook voor oudere kleuters’.

PS: Hou ook rekening met de actualiteit en de leefwereld van de kinderen.

Wij kennen allemaal reeksen zoals deze waarbij een boerin altijd een rode hoofddoek met witte bollen draagt, waarop een oma steeds grijs haar heeft en een brilletje draagt, …
Gebruik dat soort reeksen niet zomaar.  Maak van dit soort figuren moderne (realistischer) figuren.  Misschien heb je de mogelijkheid om digitaal te werken?
(Zie ook T4.4.1 )

 

Voorbeeld 1:

Deze reeks lijkt op het eerste zicht geschikt voor driejarigen:

  • 4 prenten (leeftijd +1)
  • 1 hoofdpersonage, op elke prent te zien
  • niet te veel details op de prenten
  • op elke prent is een handeling te zien (geeuwen, wassen, eten, zwaaien)

Toch zijn er elementen die de prentenreeks beduidend moeilijker maken:

  • het hoofdpersonage verandert van uitzicht
  • 4 verschillende decors
  • gaten tussen de prenten (bv aankleden niet zichtbaar)
  • de reeks is ook niet ondubbelzinning: je kan de reeks ook perfect omdraaien -> het kindje komt thuis, eet een boterham, wast zich en gaat dan slapen.

 

Voorbeeld 2:

Ook deze reeks lijkt eenvoudig:

  • 4 prenten (leeftijd + 1)
  • 4x hetzelfde decor
  • niet te veel details
  • hoofdpersonages blijven er hetzelfde uitzien
  • geen te lange tijdspannes tussen de prenten
  • handeling op elke prent (wassen, afsproeien, afdrogen, wegrijden/mama stapt in)

Toch:

  • Niet alle hoofdpersonages komen op elke prent voor.
  • De laatste prent is in de reeks (auto wassen) wellicht overbodig.
  • De volgorde van de prenten kan ter discussie staan.  Misschien sproei je eerst de auto nat (prent 2) en was je hem dan met zeep (prent 1).  Het zou slim zijn dat je zelf nog wat dingen bijtekent: b.v. modder op de auto (prent 1), schuim op de grond (prent 2), water en schuim op de grond (prent 3).  Zo maak je de volgorde ondubbelzinnig.