B0 Doelstellingen

Deze doelstellingen zijn bedoeld voor de studenten kleuteronderwijs Arteveldehogeschool.  Ze geven een beeld van wat verwacht wordt voor het examen.  Toch is het ook voor anderen een handig overzicht van termen en activiteiten rond dit onderwerp.

Je moet in staat zijn om …

  •  volgende begrippen uit te leggen in eigen woorden, te herkennen in beschreven contexten of observaties van kinderen en te illustreren met (eigen) voorbeelden:
    – realistisch rekenonderwijs
    – rekentaal
    – hoofdbewerkingen
    – splitsen van hoeveelheden, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
    – termen, som, aftrektal, aftrekker, verschil, vermenigvuldigtal, vermenigvuldiger, product, deeltal, deler, quotiënt, rest
    – optellen en aftrekken met/zonder brug
    – verdelingsdeling, verhoudingsverdeling
    – statisch en dynamisch rekenen
    – cuisinaire rekenstaafjes, M.A.B.-materiaal, rekendoos, rekenrek, rekenmannetje
    – vierstructuur, vijfstructuur
  • linken te leggen tussen:
    – schema rekenvoorwaarden en bewerkingen.
  • uit te leggen en toepassen:
    – hoe getallen en bewerkingen in het eerste leerjaar worden opgebouwd.
    – waarom splitsen van hoeveelheden een voorbereiding is voor breuken en verhoudingen.
    – waarom ‘meer’ niet altijd hetzelfde is als ‘plus’.
  • de ontwikkelstappen uit ZILL (van toepassing op kleuters) te begrijpen, te linken aan bovenstaande inhouden en activiteiten/observaties bij kleuters.