G1.1 Schematisch overzicht

Ruijssenaars, van Luit & van Lieshout (2004) beschrijven in hun publicatie een overzicht voorwaarden tot het ontstaan van het getalbegrip en daarmee verder als rekenvoorwaarden.

rekenvoorwaarden

Algemeen wordt aangenomen dat het vervullen van bovenstaande voorwaarden een betere indicator is voor het ‘klaar zijn om te leren rekenen‘ dan b.v. de Toetertest.
Het is dan ook de rol van de leraar kleuteronderwijs om via observaties zicht te krijgen op elk van deze voorwaarden en eventueel gericht te differentiëren.

Aan alles wat in het schema met een groene achtergrond staat aangeduid, kan gewerkt worden in de kleuterklas.  De pijlen geven verbanden aan tussen de verschillende voorwaarden.

In de volgende delen lichten we de verschillende rekenvoorwaarden meer toe.
Het splitsen van hoeveelheden behandelen we in het onderdeel ‘bewerkingen’: klik hier.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *