T7 Oefeningen

Oefening 1

Meester Johan wil voor driejarigen binnen het B.C. ‘op restaurant’ een activiteit logische volgorde uitwerken met concreet materiaal (LV-CO). Hij wil hen leren hoe ze de tafel volgens de etiquette moeten dekken.

  • Leg het verschil uit tussen deze activiteit LV en een praktische activiteit ‘tafel dekken’.
  • Geef twee redenen waarom ‘tafel dekken’ als onderwerp voor een logische volgorde met concreet materiaal geen goed idee is.
  • Hieronder zie je de opstelling (tafel en stoelen) zoals meester Johan ze van plan was te doen. Geef twee kritische bedenkingen bij deze opstelling.
    opstellingLV
  • Bedenk zelf een logische volgorde met concreet materiaal binnen het thema ‘op restaurant’ die wel praktisch haalbaar is.

Oplossing

Oefening 2

  • Geef telkens één voorbeeld van het meten van tijd in stap 1 en in stap 3 van het meetproces.
  • Leg het verschil tussen stap 5 en stap 6 van het meetproces uit aan de hand van het gebruik van een klok.
  • Anna (4 jaar): ‘Een auto rijdt sneller dan een fiets. Als ik sneller thuis wil zijn, dan neem ik best de auto.’ Leg uit welke moeilijkheid Anna ervaart met tijdsbeleving?
  • Norah (4 jaar): ‘Het is nog 5 keer slapen en dan is het mijn verjaardag!’ Welk leerplandoel en welk tijdsinstrument kan je aan deze uitspraak koppelen?

Oplossing
Oefening 3

oefeninglogischevolgorde

  • Geef 2 argumenten waarom dit geen goede prentenreeks is voor een activiteit logische volgorde bij driejarigen.
  • Bij het aanbieden van de prenten in de fase “aanbrengen van de chronologische volgorde” (LV-PR) moet er een chronologische fout zitten. Leg in eigen woorden uit wat hiermee bedoeld wordt en gebruik bovenstaande prentenreeks om dit te illustreren.
  • Geef twee ideeën voor de invulling van de fase ‘inoefenen van de logische volgorde’.

Oplossing
Probeer eerst zelf de oplossingen te bedenken. Scroll dan verder naar beneden om de oplossingen te lezen.

 

 

 

 

 

 

 

 


Oplossingen


Oefening 1

Meester Johan wil voor driejarigen binnen het B.C. ‘op restaurant’ een activiteit logische volgorde uitwerken met concreet materiaal (LV-CO). Hij wil hen leren hoe ze de tafel volgens de etiquette moeten dekken.

  • Leg het verschil uit tussen deze activiteit LV en een praktische activiteit ‘tafel dekken’.
    Het is bij LV de bedoeling dat kinderen materialen rangschikken in volgorde van gebruik.  Bij de praktische activiteit is dat niet noodzakelijk de bedoeling.
    De kinderen krijgen bij LV-CO ook elk een eigen set materiaal om tafel te dekken.  Ze gaan elk individueel na wat de juiste volgorde is.  Dat is bij de praktische activiteit ook niet van toepassing.
    Bij LV is voorkennis/ervaring nodig.  Bij een praktische activiteit kan het de bedoeling zijn dat ze dit voor de eerste keer beleven/ervaren.
  • Geef twee redenen waarom ‘tafel dekken’ als onderwerp voor een logische volgorde met concreet materiaal geen goed idee is.
    Er is geen ‘correcte’ volgorde om tafel te dekken.  Je zult wellicht eerst het bord zetten (ook niet noodzakelijk), maar of je nu eerst je mes of vork legt, maakt niet uit.
    Het is ook maar de vraag of tafel dekken volgens etiquette een verwachting moet zijn bij driejarigen.  Het onderwerp lijkt niet erg aansluitend bij deze leeftijd.
  • Hieronder zie je de opstelling (tafel en stoelen) zoals meester Johan ze van plan was te doen. Geef twee kritische bedenkingen bij deze opstelling.
    opstellingLVDe kleuters zullen niet allemaal in dezelfde richting naar het gerangschikte materiaal kijken.  Dat leidt tot verwarring.  Ze kunnen beter allemaal naast elkaar zitten.
    Er wordt beter gewerkt met twee tafels: één plaats waar het materiaal in de foute rangschikking door elkaar ligt en één plaats waar de juiste volgorde wordt gelegd.  We raden niet aan om de rangschikking op dezelfde plaats te laten gebeuren (verwarrend).
  • Bedenk zelf een logische volgorde met concreet materiaal binnen het thema ‘op restaurant’ die wel praktisch haalbaar is.
    Bestellen/eten op restaurant, afwassen, specifiek gerecht (b.v. pizza) maken, …
    (Beschrijf op het examen alle concrete materialen die je wil gebruiken, som ze op in de juiste volgorde en let op het aantal materialen gelinkt aan de leeftijd van de kinderen)


Oefening 2

  • Geef telkens één voorbeeld van het meten van tijd in stap 1 en in stap 3 van het meetproces.
    Met deze vraag wordt een link gelegd met het andere hoofdstuk ‘meten’.
    B.v. stap 1: zandloper, slinger
    B.v. stap 3: gebruik van geringde kaarsklok, zonnewijzer of je laat de zandloper 3 keer doorlopen om een tijdsduur te bepalen.  Of je laat de kinderen op de jaarkalender het aantal vakjes tot een verjaardag tellen.
  • Leg het verschil tussen stap 5 en stap 6 van het meetproces uit aan de hand van het gebruik van een klok.
    Stap 5: je spreekt enkel over 12 uur of 4 uur.
    Stap 6: je wilt nauwkeuriger het tijdstip bepalen: 5 (minuten) over half 4.
  • Anna (4 jaar): ‘Een auto rijdt sneller dan een fiets. Als ik sneller thuis wil zijn, dan neem ik best de auto.’ Leg uit welke moeilijkheid Anna ervaart met tijdsbeleving?
    Anna houdt de tijd en de snelheid nog niet uit elkaar.  Het is niet omdat je met de auto sneller rijdt, dat je dan per se sneller thuis bent.  Je kunt b.v. in een file staan of een omlegging moeten doen (en met de fiets kunnen doorrijden).
  • Norah (4 jaar): ‘Het is nog 5 keer slapen en dan is het mijn verjaardag!’ Welk leerplandoel en welk tijdsinstrument kan je aan deze uitspraak koppelen?
    Leerplandoel: MR70a
    Instrument: jaarkalender of weekkalender.


Oefening 3

oefeninglogischevolgorde

  • Geef 2 argumenten waarom dit geen goede prentenreeks is voor een activiteit logische volgorde bij driejarigen.
    De volgorde is niet ondubbelzinnig: je kunt b.v. van prent 4 naar prent 1 een LV maken.
    Er zitten twee mogelijke onderwerpen in: boodschappen doen en een vlieger maken.  Beide hebben niet echt met elkaar te maken.
    De eerste prent bevat geen duidelijke, actieve handeling.
  • Bij het aanbieden van de prenten in de fase “aanbrengen van de chronologische volgorde” (LV-PR) moet er een chronologische fout zitten. Leg in eigen woorden uit wat hiermee bedoeld wordt en gebruik bovenstaande prentenreeks om dit te illustreren.
    Het is de bedoeling dat er bij de eerste twee prenten die je aanbiedt een duidelijke fout in de tijd zit waardoor kinderen spontaan opmerken dat de prenten niet in de juiste volgorde staan.  Hier b.v. 4 en 1: je kunt niet vliegeren en plots een zak vol boodschappen hebben.
  • Geef twee ideeën voor de invulling van de fase ‘inoefenen van de logische volgorde’.
    Mogelijke antwoorden: prenten weglaten, prenten veranderen van plaats, nieuwe prenten toevoegen, details op prenten toevoegen/weglaten, …

Bewaren

Bewaren