MR3 Stappen in het meetproces

Om het meten werkelijk onder de knie te krijgen en inzicht in te krijgen is het noodzakelijk dat een aantal opeenvolgende stappen doorlopen wordt.

Onderstaande stappen mag je dus interpreteren als een ontwikkelingslijn doorheen de kleuterschool (stap 1 t.e.m. stap 4) en de lagere school (stap 5 en stap 6).

 

Stap 1: Hetzelfde aspect van 2 (of meerdere) voorwerpen vergelijken

Stap 2: Hetzelfde aspect van meerdere voorwerpen met het aspect van één voorwerp vergelijken

In stap 1 en stap 2 wordt er altijd kwalitatief gemeten en vergeleken.

 

Stap 3: Natuurlijke maateenheid gebruiken

Stap 4: Deze natuurlijke maateenheid verdelen

In stap 3 en stap 4 wordt door de kleuters zelf een maateenheid gekozen.
Dit kan met een lichaamsmaat (vingers, voeten, volledige lichaam, …) of een andere zelfgekozen maat (stokjes, A4-blad, knikkers, …).
Let wel, deze maateenheid moet steeds dezelfde zijn (dus telkens een even lang stokje of even zware knikker).
Er wordt in deze stappen altijd kwantitatief gemeten en vergeleken.

 

Stap 5: Standaardmaateenheid gebruiken

Stap 6 Standaardmaat in gelijke delen verdelen

Omdat kinderen ervaren dat deze natuurlijke maateenheden verschillen (een voet of stok is niet altijd even lang), wordt een door iedereen aanvaardde standaardmaat in stap 5 en stap 6  geïntroduceerd (pas in de lagere school!).  Denk aan meter, liter, gram, … (stap 5) en de bijhorende onderverdelingen (b.v. kilo-, deci-, milli-, …) .
Ook hier wordt altijd kwantitatief gemeten en vergelijken.

Met andere woorden:  bij het aanleren van meten vertrekt men niet van een eenheidsmaat, men komt tot een eenheidsmaat.