T4.6.1 Materiaal en organisatie

Beginsituatie
Aangezien de kleuters de volgorde van de getallenrij reeds moeten kennen is het aanbevolen deze activiteit te geven bij de oudste kleuters.
Als de kleuters nog onvoldoende kunnen samenspelen of nog geen spelregels kunnen naleven, is LV-DS niet aan te raden.

Naargelang het niveau van de kinderen zullen je verwachtingen i.v.m. “verwoorden” anders moeten liggen: twee- of driewoordzinnen, nog geen echte zin, nog geen correcte woordenschat, nog geen correct verwoorden van een gedachte.

Voor een vlot verloop wordt het spel best met maximum vier kleuters gespeeld.

 

Materiaal

Elke kleuter krijgt een enveloppe (of een doosje, of …) waar minstens vijf en hoogstens zes prenten inzitten en een staander om de prenten op te plaatsen.
De prenten zijn klein van formaat, zijn gekleurd of zwart-wit.
De prentenreeks kan voor iedereen gelijk of verschillend zijn, naargelang het niveau van de kls.
Een gewone getallendobbelsteen met de getalbeelden van één tot en met zes.
Een doosje om met de dobbelsteen in te gooien.

(Criteria voor een goede prentenreeks: zie bij LV-PR)