B4 Rekenmaterialen

Hieronder lijsten we enkele veelvoorkomende rekenmaterialen op in het eerste leerjaar.  In de kleuterklas stimuleren we vooral het werken met concreet materiaal en de kinderen zelf.  In verdere abstractie kunnen onderstaande materialen een ondersteuning bieden.

  • Ook in het eerste leerjaar kan (moet) nog gewerkt worden met alledaags concreet materiaal (kinderen zelf, kastanjes, blokjes, …).  We kiezen wel voor discontinue hoeveelheden.

 

  • (Cuisenaire) rekenstaafjes
    rekenstaafjes
    Er zijn twee bedenkingen te formuleren bij het gebruik van dit materiaal:

    • Kinderen memoriseren kleuren en rekenen met kleuren: b.v. een rood staafje en een groen staafje vormen samen dezelfde lengte van een geel staafje.  Dat lijkt ons een brug te ver…
    • Deze staafjes (zie foto) zijn geen discontinue hoeveelheden.  Er zijn geen aparte eenheden zichtbaar.  Bij recentere versies van de rekenstaafjes zijn er soms wel lichte gleufjes zichtbaar die de eenheden apart aanduiden.  Zo kan een kleuter tellen en vaststellen dat het gele staafje het getal 5 voorstelt.

 

  • M.A.B. materiaal (Multibase Arithmetic Blocks)
    Het materiaal bestaat uit eenheden (1), staafjes (10), vierkanten (100) en kubussen (1000).  Dit materiaal wordt vooral vanaf het tweede leerjaar ingezet voor grotere rekensommen: b.v. 231 + 122.
    MABmateriaal
  • Rekenrek (of ook nog telraam genoemd)
    Het is de bedoeling dat de kralen van rechts naar links wordt verschoven.  Er wordt enkelsporig of dubbelsporig gewerkt met discontinue hoeveelheden (kralen) in een vijfstructuur (eenheden per 5 gegroepeerd – zie kleuren) bij rekenen tot 20.
    rekenrek
  • Rekendoos
    Dit materiaal heeft een vierstructuur (zie kwadraatbeeld) met discontinue hoeveelheden (blauwe en rode kubusjes) en wordt gebruikt voor het rekenen tot 20.
    rekendoos
  • Rekenmannetje
    Deze methode wordt minder frequent gebruikt.  Het hoofdje stelt de hoeveelheid 4 voor en elk been telt drie eenheden.  Meer info vind je op Wikipedia.rekenmannetje