T4.5.2 Verloop

Waarnemen en bespreken van het materiaal

De kleuters reageren spontaan op datgene wat er te zien is op elke prent.
Onder begeleiding (afhankelijk van leeftijd en beginsituatie) van de KL wordt er een goede kernzin gezocht voor elke prent.   De KL stelt dan gerichte waarnemingsvragen.
De bespreking van de prenten gebeurt in de leesrichting.

 

Aanbrengen van de chronologische volgorde

Dit gedeelte bestaat uit twee onderdelen.

  1. Ontdekken van de foutieve volgorde
    Indien de kleuters niet spontaan tot de ontdekking komen dat de prenten verkeerd staan, begeleidt de KL door te verwijzen naar de eigen ervaringen van de kleuters of door de aan­dacht te vestigen op de logische samenhang van de gebeurtenissen.
    Er wordt gevraagd aan de kleuters hoe alles nu kan juist geplaatst worden. Voorstel van de KL (indien nodig): uitknippen en op een ander blad kleven.
    De kleuters knippen zelfstandig de prenten uit.

  2. Chronologisch rangschikken
    Naargelang het niveau wordt de volgorde van alle pren­ten of van een beperkt aantal prenten (twee of drie) door de kleuters, onder begeleiding van de KL, samen gezocht.   Daarna kunnen de kleuters eventueel de overblijvende prenten, zoveel mogelijk zelfstandig, in een chronologische volgorde op de reep karton leggen.
    Het mag in ieder geval geen uitsluitend individuele begeleiding worden!
    De KL controleert , samen met alle kleuters, de juistheid bij elke kleuter.
    Na controle mag elke kleuter zijn prenten op de reep karton kleven.
    Na het opkleven wordt de prentenreeks overlopen, met behulp van de kernzinnen.

 

Inoefenen van de chronologische volgorde

Bij deze vorm van logische volgorde is dit niet mogelijk, aangezien de prenten vast gekleefd zijn.