MR0 Doelstellingen

Deze doelstellingen zijn bedoeld voor de studenten kleuteronderwijs Arteveldehogeschool.  Ze geven een beeld van wat verwacht wordt voor het examen.  Toch is het ook voor anderen een handig overzicht van termen en activiteiten rond dit onderwerp.

Je moet in staat zijn om …

  • volgende begrippen uit te leggen in eigen woorden, te herkennen in beschreven contexten of observaties van kinderen en te illustreren met (eigen) voorbeelden:
    –  meten, objecten, aspecten of grootheden
    –  objectieve en subjectieve eigenschappen
    –  lengte, oppervlakte, inhoud, volume, gewicht, tijd
    –  kwalitatief en kwantitatief vergelijken
    –  natuurlijke en zelfgekozen maateenheid
    –  eenheidsmaat
    –  stappen in het meetproces
    –  metriek stelsel – kilo, hecto, deca, deci, centi, milli
    –  landmaten
    –  schatten
    –  meetgrafiek
    –  staande en hangende balans, rek- of veerbalans, digitale weegschaal
    –  conservatie van lengte, oppervlakte, inhoud, volume, gewicht
  • Vanuit de beginsituatie van de kleuters een gepaste activiteit rond meten uitwerken.
  • Een activiteit rond meten op een correcte manier opbouwen en voorzien van een denkstimulerende begeleiding.
  • de ontwikkelstappen uit ZILL (van toepassing op kleuters) te begrijpen, te linken aan bovenstaande inhouden en activiteiten/observaties bij kleuters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *