MK0 Doelstellingen

Deze doelstellingen zijn bedoeld voor de studenten kleuteronderwijs Arteveldehogeschool.  Ze geven een beeld van wat verwacht wordt voor het examen.  Toch is het ook voor anderen een handig overzicht van termen en activiteiten rond dit onderwerp.

Je moet in staat zijn om …

  • volgende begrippen uit te leggen in eigen woorden, te herkennen in beschreven contexten of observaties van kinderen en te illustreren met (eigen) voorbeelden:
    • ruimte, vlak,
    • rechte, halfrechte, lijnstuk, gebroken lijn, kromme,
    • cirkel, ellips,
    • gemengde lijn, open en gesloten lijnen,
    • hoek, nulhoek, gestrekte hoek, rechte hoek, stompe hoek, scherpe hoek,
    • middelpunt, straal, cirkelboog, koorde,
    • vlakstuk, veelhoek, hoekpunten, zijden, n-hoek,
    • schijf, cirkelsector, cirkelsegment, ovaal,
    • regelmatige veelhoek, driehoek, vierhoek, trapezium, parallellogram, ruit, rechthoek, vierkant,
    • lichaam, veelvlak, piramide, prisma, balk, kubus, bol, cilinder, kegel,
    • spiegelvlak, spiegelas, spiegelbeeld, symmetrische figuren, symmetrieas, symmetrievlak, tweedimensionale en driedimensionale figuren,
    • de vier eigenschappen van een figuur en zijn spiegelbeeld.
  • zelf de vier eigenschappen van een spiegeling correct toe te passen.
  • te illustreren hoe je meetkunde kunt integreren in de kleuterklas.
  • te illustreren hoe je rond de vier eigenschappen van een figuur en zijn spiegelbeeld kan werken in een kleuterklas en daarbij correcte opdrachten kunnen formuleren, rekening houdend met de leeftijd of het ontwikkelingsniveau van de kleuters.

  • de ontwikkelstappen uit ZILL (van toepassing op kleuters) te begrijpen, te linken aan bovenstaande inhouden en activiteiten/observaties bij kleuters.